5.0 Analisis
Pelanggan
5.1
Pembeli
Pengguna produk ini terdiri
daripada golongan organisasi dan individu . Bagi organisasi , produk ini dapat
dijual kepada Koperasi Nelayan , Jabatan
Perikanan Malaysia, Lembaga kemajuan Ikan Malaysia(LKIM) dan persatuan penduduk
. Bagi golongan individu, produk ini dapat dijual kepada pengusaha penternakan
aquakultur yang mengusahakan secara persendirian.
i.
Profil
segmen individu
·
Geografi-
Disekitar muara , pantai , sungai dan tempat di mana sumber air mencukupi bagi
aktiviti2 akuakultur.
·
Demografi-
Pengusaha-pengusaha ternakan ikan dan udang serta berjantina lelaki.
·
Psikografi-
Usahawan dari golongan sederhana dan kelas atas.
·
Behavorial*-
lebih kepada mencari keuntungan melalui pengurangan kos dan risiko
ii.
Profil
segmen organisasi
·
Lebih
kepada penggunaan sendiri.
·
Agensi
kerajaan seperti jabatan perikanan menfokuskan lebih kepada penyelidikan.
5.2
Tingkah laku pelanggan
Untuk mengawasi kadar pH di dalam air
pengguna sekarang menggunakan alat pengukur pH dimana bacaan perlu diambil
secara manual dan cara untuk mengawal kadar pH juga adalah melalui kawalan
manual. Kelebihan produk yang sedia ada ini adalah agak menyusahkan dan
mengambil masa serta tenaga.
i)
Ciri
Produk yang dinilai.
Ciri-ciri yang membuat pengguna memilih untuk
memakai produk ini adalah ianya berupaya untuk megawasi kadar pH dan
mengawalnya secara automatik. Ciri-ciri yang pengguna sanggup untuk membayar
lebih adalah khidmat sistem pesanan ringkas yang mampu memberi amaran terhadap
kondisi pH air.
5.3 Pengaruh kepada keputusan untuk membeli
a)
Pengaruh
pada keputusan pembeli individu
Pihak yang mungkin
mempengaruhi pengguna ada kemungkinan Jabatan perikanan sendiri kerana
pengusaha-pengusaha ternakan akuakultur sering bertemu dengan agensi ini untuk
mendapatkan konsultasi.
Pihak yang mempengaruhi
sesebuah organisasi untuk membeli produk ini adalah daripada orang yang
bertanggungjawab dalam menyelia kolam atau tangki ternakan akuakultur .
5.4 Ciri-ciri pelanggan lain
Pelanggan
yang lain adalah kemungkinan daripada negara-negara luar yang ingin memilik
produk ini. Pelanggan akan membeli lagi produk ini jika terdapat penambahbaikan
dari segi fungsi dan sistem. Jangkaan saiz market adalah 1000 unit pengeluaran
pertama dan keuntungan RM300 000. Dalam
masa 3 tahun nilai pertumbuhan pasaran mungkin meningkat sehingga 30% hasil
kesedaran lebih ramai pengguna dalam aplikasi teknologi dalam sektor
akuakultur.
No comments:
Post a Comment