ANALISIS PELANGGAN

5.0   Analisis Pelanggan
5.1 Pembeli
Pengguna produk ini terdiri daripada golongan organisasi dan individu . Bagi organisasi , produk ini dapat dijual kepada Koperasi Nelayan  , Jabatan Perikanan Malaysia, Lembaga kemajuan Ikan Malaysia(LKIM) dan persatuan penduduk . Bagi golongan individu, produk ini dapat dijual kepada pengusaha penternakan aquakultur yang mengusahakan secara persendirian.
i.              Profil segmen individu
·         Geografi- Disekitar muara , pantai , sungai dan tempat di mana sumber air mencukupi bagi aktiviti2 akuakultur.
·         Demografi- Pengusaha-pengusaha ternakan ikan dan udang serta berjantina lelaki.
·         Psikografi- Usahawan dari golongan sederhana dan kelas atas.
·         Behavorial*- lebih kepada mencari keuntungan melalui pengurangan   kos dan risiko

ii.            Profil segmen organisasi
        ·         Lebih kepada penggunaan sendiri.
        ·         Agensi kerajaan seperti jabatan perikanan menfokuskan lebih kepada penyelidikan.






5.2 Tingkah laku pelanggan

Untuk mengawasi kadar pH di dalam air pengguna sekarang menggunakan alat pengukur pH dimana bacaan perlu diambil secara manual dan cara untuk mengawal kadar pH juga adalah melalui kawalan manual. Kelebihan produk yang sedia ada ini adalah agak menyusahkan dan mengambil masa serta tenaga.
i)             Ciri Produk yang dinilai.
Ciri-ciri yang membuat pengguna memilih untuk memakai produk ini adalah ianya berupaya untuk megawasi kadar pH dan mengawalnya secara automatik. Ciri-ciri yang pengguna sanggup untuk membayar lebih adalah khidmat sistem pesanan ringkas yang mampu memberi amaran terhadap kondisi pH air.


5.3 Pengaruh kepada keputusan untuk membeli
a)    Pengaruh pada keputusan pembeli individu
Pihak yang mungkin mempengaruhi pengguna ada kemungkinan Jabatan perikanan sendiri kerana pengusaha-pengusaha ternakan akuakultur sering bertemu dengan agensi ini untuk mendapatkan konsultasi.
b)    Pengaruh pada keputusan pembeli dalam organisasi
Pihak yang mempengaruhi sesebuah organisasi untuk membeli produk ini adalah daripada orang yang bertanggungjawab dalam menyelia kolam atau tangki ternakan akuakultur .




5.4 Ciri-ciri pelanggan lain
Pelanggan yang lain adalah kemungkinan daripada negara-negara luar yang ingin memilik produk ini. Pelanggan akan membeli lagi produk ini jika terdapat penambahbaikan dari segi fungsi dan sistem. Jangkaan saiz market adalah 1000 unit pengeluaran pertama  dan keuntungan RM300 000. Dalam masa 3 tahun nilai pertumbuhan pasaran mungkin meningkat sehingga 30% hasil kesedaran lebih ramai pengguna dalam aplikasi teknologi dalam sektor akuakultur.


















No comments:

Post a Comment