ANALISIS PERSAINGAN

                      6.0 ANALISIS PERSAINGAN

6.1 Persaingan
Umumnya, setiap perniagaan sememangnya wujud persaingan di kalangan peniaga. Antara persaingan yang ketara di dalam pasaran produk ini ialah penggunaan alat pengukur pH secara digital dan indikasi pH berwarna yand digunakan penternak.
Untuk masa yang akan datang pula, syarikat-syarikat yang sedia pasti mengeluarkan produk yang sama fungsi memandangkan terdapat permintaan tinggi terhadap produk yang sedang diketengahkan ini.
Memandangkan produk ini merupakan salah cipataan yang menjadi kepentingan buat pengusaha industri akuakultur sekarang, sudah tentu syarikat-syarikat yang ada akanberlumba-lumba untuk bersaing dalam memenuhi permintaan pengusaha-pengusaha industry akukultur.
6.2 Strategi pemasaran
Sebagai pelanggan yang bijak, sudah tentu mereka melihat produk yang tinggi kualiti dan juga memilih produk yang mempunyai kelebihan yang tersendiri. Namun, sesetengah pelanggan menitik beratkan harga jualan produk berbanding kualiti.
Pengguna akan memilih produk yang memberi mereka kepercayaan dan tahap yang terbaik serta produk yang memberikan kebaikan ketika menggunakannya.
Namun pesaing mengetengahkan harga yang murah namun dengan fungsi yang kurang sebagai strategi pemasaran mereka untuk menarik minat pembeli.
6.3 Kelebihan dan kelemahan persaingan
Untuk memastikan kemasukan pasaran, idea yang diketengahkan haruslah menepati ciri-ciri kehendak pelanggan kerana ini kerana memberi kesan yang ketara dari segi bahagian pemasaran.
Bagi meyakinkan lagi pelanggan untuk memilih produk yang dijual, teknik pemasaran haruslah dititik beratkan supaya pelanggan membuat keputusan membeli produk yang ingin dipasarkan.
Kekuatan kunci persaingan adalah menjadi faktor untuk berjaya dalam pasaran kerana ini memberi kesan yang ketara terhadap produk yang sedang membangun dalam pemasaran.
Kekuatan yang ada pada produk semasa adalah mereka sentiasa mengekalkan kualiti produk mereka bagi memuaskan hati pelanggan. Di samping itu, mereka juga memberi pelbagai kepercayaan terhadap pelanggan jika terus menggunakan produk mereka.
Faktor-faktor kelemahan pula adalah kebanyakan syarikat mempamerkan produk yang sama fungsinya. Hal ini membuatkan pelanggan berada di dalam kelompok yang sama bagi memilih produk yang dipasarkan.

6.4 Faktor dalaman
Kepakaran yang kritikal diperlukan dalam syarikat ini adalah dari segi pengurusan kerana semua ahli syarikat berlatar belakangkan teknikal .Kepakaran yang penting yang perlu dimiliki syarikat adalah teknikal kerana ianya amat penting bagi produk kerana produk mungkin mengalami masalah teknikal dan perlukan
6.5 Sumber
Secara kasarnya, anggaran sebanyak RM300 000 bagi modal permulaan untuk menjalankan idea perniagaan ini . Jika modal kasar tidak mencukupi, sumber kewangan tambahan sebanyak RM30000 perlulah dilaksanakan agar idea perniagaan ini dapat dijalankan sebaiknya.
Sedia maklum, sumber fizikal seperti pejabat, peralatan lengkap, tempat strategik amatlah penting bagi membina tempat yang sesuai untuk menjalankan kerja-kerja produk yang dilaksanakan. Oleh itu, tempat-tempat seperti ini perlulah dititikberatkan bagi memudahkan lagi pemasaran produk yang dicipta.


6.6 Faktor persekitaran
Secara amnya, produk yang ingin di pasarkan adalah sah dan tidak melanggar  undang-undang di Malaysia. Oleh yang demikian, produk ini seharusnya mendapat sokongan agensi yang berkaitan bagi melancarkan pemasaran produk ini.
Dari segi ekonomi pula, dengan adanya produk seperti ini, ia dapat membantu meningkatkan ekonomi negara dengan mensasarkan produk ini ke peringkat global. Selain itu, ia juga meningkatkan lagi keyakinan pengguna untuk terus menggunakan produk ini.
Berbeza pula dari segi sosial dan budaya, dengan adanya produk-produk seperti ini, ia dapat mengubah cara amalan penternak akuakultur dia Malaysia kearah memperkasakan teknologi dalam kegiatan akuakultur.
Bagi faktor teknologi pula, penciptaan dan pembaharuan baru dapat dihasilkan . Selain itu, kadar teknologi di negara kita semakin maju dengan adanya produk seperti ini diketengahkan.
Umumnya, idea perniagaan seperti mengambil masa yang lama bagi menjayakannya dengan sebaiknya. Ini keran ia mengambil masa lama bagi meyakinkan pengguna tentang produk yang di war-warkan.

6.7 Pembekal
Pembekal memainkan peranan yang sangat penting dalam perniagaan  kerana pengeluaran akan tergendala jika bekalan komponen terjejas. Oleh itu , adalah sangat penting bagi  syarikat untuk menyediakan  jalan alternatif yang lain seperti  menjalinkan hubungan dengan pembekal-pembekal yang lain bagi mengelakan bekalan terputus.





No comments:

Post a Comment